tirsdag 20. desember 2011

Aktivitet med barn

Som jeg sa i tidligere innlegg, under Storylineprosessen fikk vi oppgave å lage en aktivitet basert på et av de 7 fagområdene fra Rammeplanen og barnas aldersgruppe. Min gruppe fikk fagområde språk, kommunikasjon og tekst som skulle være aktivitet for barn på 3 år.

//google
Det som kan være vanskelig når man skal lage en aktivitet er tilrettelegging etter barnas aldersgruppe. Når du først skal planlegge og gjennomføre en aktivitet med barn, er det viktig med kunnskap om aldertypiske trekk. Akkurat med aldergruppe, så bommet vår gruppe litt på dette, når vi først planla en aktivitet. Ved at vi feilet syns jeg var bra! Da får vi mer erfaring om ulike aldergrupper hos barn og får startet tankegangen om hva som er den beste tilretteleggingen.

Vår gruppe ønsket å bidra til språkstimulering hos barna. Derfor ønsket vi eventyr og sang i vår samlingstund. Når man velger sanger er det viktig at man er bevisst på aldersgruppen. Vi som hadde treåringer brukte gjenkjennelige, lette sanger hvor man brukte bevegelser til. Bevegelser gjør at barna får også en forståelse av hva teksten handler om.

//google

Barna på 3 år kan være sjenerte når de kommer til fremmede plasser, med mange nye mennesker. Dette tok vi hensyn til i aktiviteten vår. Vi valgte å samle alle barna sammen i en ring med begge gruppene, der vi  hadde en liten navnesang. Selv om dette var skummelt for barna, hadde vi tilrettelagt for at vi var med å synge slik at barna opplevde trygghet. Noen barn var mer sjenert enn andre, men ikke så rart når det er mange nye mennesker å forholde seg til. Dette var viktig for at alle barna skulle bli sett og hørt.

Vi hadde en samtale med barna om reiseveien deres og valgte sanger som skulle gi tilknytning til opplevelsene hos barna med hjulene på bussen. Jeg ble veldig positivt overrasket over barnas engasjement. Det var flere som ønsket å delta i samtalen, som bidro til at omgivelsene skapte trygghet og glede. Andre sanger som vi brukte var, lille petter edderkopp, fingersangen og hode-skulder-kne og tå.

Når vi var samlet i liten gruppe hadde vi eventyr med barna, Gullhår og de tre bjørner, der vi brukte figurer som skulle illustrere. Dette er viktig for at barna skal se og oppleve, samtidig som å lytte. Handlingen i fortellingen forgikk forskjellige steder, derfor brukte vi ulike "scener" for hver handling. For å gjøre det mer spennende for barna, hadde vi teppe over som vi avslørte etterhvert under fortellingen. Det var veldig morsomt å se at barna ble så nysgjerrig at barna kom nærmere for å prøve å se under teppe. Barna ble veldig interesserte noe som ga oss mer trygghet.

//google


Vi hadde litt samtaler med barna underveis der vi spesielt snakket om dyr. Gruppa vår ønsket å ha fokus på en ting for at det ikke skal skape forvirring hos barna. Under samlingen hadde vi også sanger som handler om dyr, men som var gjenkjennelige for barna for eksempel bjørnen sover, historien om de tre små fisk, bæ bæ lille lam og lille petter edderkopp. Disse gikk veldig bra. Selvfølgelig så er det noen som er litt sjenerte, men vi prøvde å inkludere alle ved å selv være aktiuve i sang og bevegelsene. Det som var spennende er at det er forskjellige opplevelser og betydninger til sangene, man blir oppvokst med forskjellige versjoner.

Alt i alt, syns jeg aktiviteten gikk veldig bra. Barna var aktive og interesserte i det som foregikk. Jeg fikk en opplevelse av at alle koste seg. Noe vi kan ta med til neste gang er at vi må være mer bevisst på aldergruppa hos barn når man tilrettelegger for aktivitet. Jeg har også fått lære av hvordan man lager plan, som jeg skal huske. Planer skal være strukturerte og fyldig for å vise forklaring for hva som skjer, hvordan det skjer og hvorfor det er viktig.

Takk for besøk av barnehage! Det var koselig å få møte dere :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar