onsdag 18. januar 2012

Hva beregnes kulturaktiviteter som?

Enda en dag i praksis over, med nye opplevelser. I dag akte jeg med ungene som var utrolig morsomt, selv om jeg ikke akkurat er den tøffeste når det gjelder å ake. Barna fikk meg til å gjøre det, så det er jo positivt.




Tema for idag er kulturaktiviteter. Begrepet kulturaktiviteter er vanskelig å tolke, i forhold til at egentlig alt vi gjør handler om kultur. Hva som blir gjort på skolen og SFO for å oppnå kulturaktiviteter er litt forskjellig. Som for eksempel min klasse, bruker å ha mye dans. De er så heldig å ha en som er utrolig flink danselærer som klarer å motivere og inkludere alle. Det er morsomt å se hvor godt alle trives med dans, sang og musikk. Med dans omtrent hver dag skaper trivsel for elevene og bedre motivasjon til skolen. Variasjon er godt for at barna får bedre forutsetninger til å lære. Dans er også bra for bedre motorikk i andre aktiviteter og gjør de trygge på egen kroppsbeherskelse. Alle klarer å utfolde seg i samspill med andre. Jeg tror det også er derfor denne klassen er så aktiv. Det er veldig koselig å få sett barnas glede i dans, ved å se at de bryr seg om noe.

Klassen skal også blant annet ha et skuespill neste uke om Rødhette. Dette skal bli gøy å være med på og se hvordan dette går. Norsktimene i denne perioden går mye til eventyrfortelling. De lærer mye om hvordan å lage egne eventyr, men også historie i forhold til kjente forfattere som H.C. Andersen og Asbjørnsen og Moe osv. I morgen skal jeg ha med quiz til barna som handler om eventyr, der de skal deles inn i lag. Jeg håper dette blir vellykket og barna syns det er gøy. Jeg vet at det kan være litt vanskelig for barna, siden de ikke kan all verdens enda, men jeg har prøvd å lagd passende spørsmål slik at alle skal klare det med litt utfordringer.

På SFO som kulturaktiviteter har de blant annet noe som heter Bjørg Gretes Danseskole. Her får barna tilbud om dans, som dere forstår, der det er danseoppvisninger på slutten av året og utdeling av diplomer. Det starter også et nytt danseopplegg for barna som de også hadde tidligere i høst. Jeg har vært med å se dette selv. Han som deltok i dette var utrolig flink til å danse og få med barna i dansen. Barna har mye morsomheter her. SFO har også fotballskole etter skolen, der de lærer mye teknikk, men også spiller mye.

Mulighetene er mange som du skjønner. Alt er mulig, bare du har lyst og du skaper interesse hos barna. Andre ting man kan gjøre er for eksempel å lese bok som handler om ulike temaer som man kan ta for seg, eller ved at man lærer barna å sy/strikke/hekle, tegne, være ute i friluft med forskjellige aktiviteter. Ja, det er rett og slett mye man kan få til når man jobber innenfor skole/SFO.

3 kommentarer:

  1. Kulturaktiviteter kan være mye. Det viktigste er at barna får allsidige opplevelser både ved å selv delta i ulike kulturaktiviteter og ved å være publikum på ulike forstillinger, utstillinger osv. Mangfoldet er viktig for barns sosialisering og at de skal få varierte opplevelser som stimulerer utviklingen generelt, og fantasi og kreativitet.

    SvarSlett
  2. Mange spennende aktiviteter som gjør skolehverdagen innholdsrik og lærerik på din skole/sfo. Et variert kultur tilbud i barnas hverdag er jo med på å stimulere de i sin utvikling. Og lærerikt for deg å få delta og få en variert erfaring fra praksis.

    SvarSlett