onsdag 30. mai 2012

Konfliktsituasjon

Over ukene som har gått har det skjedd mye. Praksis har hatt flere hyggelig sommeraktiviter som har vært morsomt å tatt del i, blant annet sommerlunsj med barn og foreldre, arrangert lek med 2. og 4. klasse og frilutfsliv. I løpet av sommeren er det arrangert mange aktiviteter. Nå holder barna blant annet på å øve til sommerdans som er hvert år.

Noe som jeg har merket hver gang jeg har vært i praksis nå, er at det har utartet seg en del konflikter. Der har jeg fått mye av ansvaret ved å løse disse konfliktene mens det er time. Det var en konflikt som omhandlet en guttekrangel. Guttene hadde, som jeg forstod, kranglet fordi den ene gutten mente at de andre baksnakket han som hadde gjort han sur. Noe som jeg merket veldig godt i denne situasjonen er at det er vanskelig å få med seg hele konflikten fordi det har skjedd for en halvtime siden som gjør at deler blir uklart og det er misforståelser som gjør at de tre versjonene jeg fikk ikke mikset helt opp. Likevel fikk jeg beskjed om å løse det.


Mange konflikter der barn ikke klarer å uttrykke seg ender opp i slåsskamp
Jeg visste først at jeg måtte få høre alle versjonene av hva som hadde skjedd. Dette er jo fordi jeg skal forstå konflikten og klare å løse og komme med forslag til en best mulig løsning. Jeg samtalet med de to guttene de gjaldt en og en slik at det ikke endte opp med at konflikten ble uløst. Når jeg løser konflikt er det viktig med likeverdig samtale der begge føler seg likt behandlet og får sagt sin side av situasjonen.For å få bedre forståelse snakket jeg med en annen som hadde sett hele konflikten. Etter å ha snakket med begge på enehånd snakket jeg med de samlet der jeg kom med forklaring at slik jeg forstod det har det vært misforståelse der det har endt opp med at de har kommet i krangel. Jeg forklarte dem klart og tydelig at baksnakking og stygt språk er ikke lov og noe man ikke gjør. Dette forstod de etter at de hadde omtrent skreket mot hverandre, der jeg slo ned på at begge måtte være stille. Da var jeg klar over kroppspråket der jeg tenkte på at jeg måtte vise at jeg var alvorlig slik at de ville høre. Jeg tok en liten prat med gutten som mente han ble baksnakket etterpå for å fortelle han at hvis det skjer noe lignende som skjer så skal han komme med en gang og ikke en halvtime senere for at det skape bedre forståelse og at han måtte skjønne at noen ganger må han tenke på at ikke alt omhandler han: Dette var for at ikke lignende situasjoner skulle oppstå.
Det er viktig å forebygge mot konflikter der det er god samhandling og samspill. Tiltak på skolen vår er klasseregler som de hele tiden tar opp og et mål for dagen som de skal utføre, for eksempel si noe snilt til en medelev. 


1 kommentar:

  1. Hei!
    Du reflekterer godt over hva som er viktig å ta hensyn til i en konfliktsituasjon. Og enig i at det er viktig med likeverdighet når en skal gå inn å løse en konflikt.

    SvarSlett