tirsdag 20. desember 2011

Kreativ læring med Storyline

Ja, vi har altså jobbet med Storyline i fire uker nå. Storyline er et stort prosjekt som dreier seg om at elevene er med i aktiv læring. Læreren skal bidra som oppmuntrer og veileder, mens elevene er de som deltar i egen læringsprosess. I løpet av disse fire ukene har vi hatt som oppgave å lage en barnehage, som skulle bidra til gjennomtenkt og gode faglig begrunnelser av tilrettelegging for barna, for å skape et godt læring- og utviklingsmiljø. Prosessen har vært veldig læringsrik!
//google
Ved jobbing av Storyline ble vi delt opp i to store grupper, der hver gruppe skulle representere en barnehage. Innenfor gruppene var det ulike avdelinger som vi delte opp i smågrupper. Dette har vært en spennende opplevelse, der man har lært mye om hverandre og hvordan man fungerer i grupper. Ettersom vi ble satt i gruppe, lagde vi blant annet en arbeidskontrakt som skulle gjelde for hver avdelingsgruppe. Den inneholdt blant annet hva vi gjør når vi blir syk eller ikke rekker å gjøre arbeid ferdig eller hvordan vi skal skape et godt gruppemiljø.

//google

I vårt arbeid i Storyline skulle vi spille ulike yrkesroller som teller i en barnehage, for eksempel barn- og ungdomsarbeider, pedagogisk leder eller pedagogisk leder 2. Jeg hadde som rolle i min gruppe, å være en pedagogisk leder. Det ga meg nye utfordringer som har bidratt til læring underveis i prosessen. Hver avdeling skulle inneholde en pedagogisk leder, en pedagogisk leder 2 og barn- og ungdomsarbeidere. Disse rollene innebærer krav til arbeidsoppgaver som vi selv har valgt å bruke. Det var gøy å få innsikt i hvordan dette fungerte, men jeg kunne ønske vi kunne ta disse i bruk enda mer i prosjektet.

Under arbeidsprosessen var det veldig viktig at vi brukte faglig begrunnelser ved hjelp av blant annet Rammeplanen og Barnehageloven. Dette har vært noe helt nytt for meg, men personlig syns jeg dette var veldig lærerrikt. For meg har det vært en stor læringsprosess når det gjelder arbeid med Rammeplanen og Barnehageloven. Som skriftlig, faglig arbeid som vi har jobbet med har vært om kvalitet i barnehage, lov- og regelverk som styrer yrkesutøvelsen, barnehage som sosialisering- og læringsarena og å skape et inkluderende miljø. Arbeidet som ble gjort underveis var viktig for presentasjon av barnehagen til slutt for å få vist hva man har lært. Det var det faglige stoffet som skulle vurdere oss utifra hvordan barnehagen ble utbygd.
Vi lagde også en hjemmeside til barnehagen, men den har blitt slettet dessverre.

Underveis i prosessen av Storyline fikk vi besøk fra en barnehage. Dette skulle gi oss muligheter for hver avdelingsgruppe å lage en aktivitet for hver barnegruppe som kom. Da skulle vi ta for oss de 7 fagområdene fra Rammeplanen, som er krav å bruke i arbeid av en barnehagen. De ulike gruppene ble fordelt på ulike fagområder som vi skulle jobbe etter når vi lagde aktivitet for barnegruppen vi skulle ha.Vi hadde ulike aldersgrupper på barna som vi måtte tilrettelegge for når vi lagde plan for aktiviteten vi ønsket å utføre. Aktiviteten vi gjennomførte, ønsker jeg å fordype meg i et eget innlegg.

//google
Som sluttevaluering av Storyline hadde vi en såkalt fagsamtale, der vi tar for oss mål om fagstoffet som vi samtaler med læreren om. Dette foregikk i grupper på tre eller fire. Til slutt hadde vi en presentasjon av hele barnehagen, der vi viste fram barnehagen og snakket rundt om det arbeidet vi hadde gjort i forhold til det faglige stoffet, hver avdelingen snakket om arbeid for tilrettelegging av de 7 fagområder og vi viste fram hjemmesiden som ble lagd. Her fikk vi synliggjort hva vi har lært under gruppeprosessen. Det var gøy å få lære av hverandre!

Jeg har dessverre ikke bilder, men jeg skal prøve å få med noen senere av blant annet skissen av barnehagen som ble lagd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar