torsdag 3. november 2011

SFO - strålende fin oppvekst

Hei hei! Her er bildene som jeg skulle få med i mitt forrige innlegg. Jeg kan jo like gjerne få med litt hva oppgavene mine er på SFO. Egentlig er det mye frilek, så det er for det meste deltagelse i aktivitet med barna. Jeg hjelper også med måltidet; med fordeling av servise, mat og skape ro når vi spiser.

Det oppstår flere situasjoner i praksis. For eksempel: En jentegjeng skulle ha et rollespill, der alle skulle ha en karakter. De hadde planer om et rollespill de allerede visste om, så det var bare å bestemme hvem som skulle være hva. Det endte opp med at to jenter ønsket å være samme person. Dette fikk jeg med meg etter at jeg fant en av jentene i en krok alene og var lei seg fordi hun ikke fikk oppfylt ønske sitt. 

Jeg løste konflikten med at jeg fikk oversikt over situasjonen ved å stille spørsmål om hvorfor hun satt der, hva som hadde hendt og ga forslag til ulike muligheter å løse det på. Det ble til at jeg tok henne med til jentegjengen der jeg foreslo at de kunne gjøre om rollespillet litt. Jentene kunne ta utgangspunkt i den karakteren begge hadde lyst på, men at de kunne endre personligheten. Alle syns det var en god ide og de kom raskt i gang med leken.

Nå har jeg vært en periode i praksis som betyr at jeg har fått bedre kjennskap til barna. Det gir meg et bedre utgangspunkt i konflikthåndteringer. Jeg vet hvordan barna reagerer i de ulike situasjonene, som gjør at jeg får bedre forståelse av mest mulige optimale løsninger utifra barnets følelser. 

I denne situasjonen tenkte jeg over å få tilfredsstilt jenta sitt behov, i tillegg til tilfredsstilling hos de andre barna. Det virket som jeg håndterte situasjonen bra. Man må tenke på at man må ta seg god tid og få forståelse for situasjonen før man går til handling av ulike løsninger. Hvis ikke bygger det lite grunnlag for konflikthåndtering og kan skape mer frustrasjon og utrygghet hos barna. I tillegg er det viktig med tålmodighet og at du opptrer profesjonelt. Med det mener jeg at du ikke løser situasjonen med sinne og frustrasjon, og forklarer sånn at barna får forståelse av budskapet.

Veldig populært å sitte på ryggen :)

På SFO der vi spiller danka med keeper





2 kommentarer:

  1. Hei :)
    Flott at du er oppmerksom på barn som er alene, og at du tar tak i det!

    Jeg synes du løste konflikten mellom jentene på en god måte! Viktig som du skriver... å ta seg ordentlig tid til å høre hva som egentlig har skjedd :) Stille spørsmål og lytte... ofte når alle får sagt hvordan de opplever situasjonen kommer de også på løsninger selv :)... Og av og til trenger de hjelp og forslag fra voksne til å finne løsninger.

    Stilig at du tar bilder selv knyttet til aktiviteter du gjør i praksis :) En fin måte å dokumentere arbeidet i praksis på... i tillegg til å skrive og reflektere :)

    SvarSlett
  2. Hei Susanne!
    Du har fått med mye interessent fagstoff i innleggene dine. Veldig riktig det du sier om å ta seg god tid og observere konfliktsituasjonen før en går inn og veileder barna. Du har informative innlegg i bloggen din som forteller på en god måte hva som skjer når du er i praksis. Fine bilder som illustrerer aktvititene dine. Gleder meg til å følge med videre i praksisen din.

    SvarSlett