onsdag 26. oktober 2011

Arbeidsuke som lærer!


Enda en uke på fire dager i praksis. Jeg har allerede fått nye mål å strekke meg etter og lært kjempe mye fra dagene på skole. Det var koselig å se igjen barna! Første dag tilbake og barna kom løpende bort til meg. Det er alltid hyggelig!

Som jeg sa er det en hel masse jeg har lært denne uka.Jeg har fått prøvd meg ut som lærer i tre dager nå, der jeg lagde opplegget selv og styrte klassen.Dette ga meg en mulighet til å bruke min kreative side, som jeg syns var veldig gøy og spennende. Det er mer morsomt å delta i timen, enn å sitte og observere hele tiden. Likevel måtte også det til for å få mer perspektiv av læringsmetoder som var bra og de ulike funksjonsnivåene til barna.
//google
Når jeg skulle planlegge opplegget tok jeg ut ifra teamene barna skulle jobbe med denne uken. Matten la jeg opp til undervisning på tavlen først, der barna skulle få delta. De fleste forstod det som ble forklart. Barna som syns det var uklart, hjalp jeg nøyere etterpå når alle arbeidet i matteboken sin.

//google
I engelsken hadde de lekse som jeg hørte dem i. De skulle lest en engelsk sang, Sing a Song of  Six Pence. Vi hørte på sangen før barna leste for meg og oversatte. Hver uke har barna engelske gloser som de skal lære. Derfor lagde jeg en bingo basert på disse ordene. Det gjorde at de lærte ordene på en morsom måte. Barna var veldig fornøyde og hadde det gøy!

Norsken baserte seg på lang og kort vokal, som jeg gjennomgikk med barna i begynnelsen av timen. Jeg la opp til en lek der barna skulle finne hvert sitt ord som enten var lang eller kort vokal. Barnet som startet skulle si sitt ord, mens man pekte på en i klassen. Den som blir pekt på skal da si om ordet er lang eller kort vokal. Her anbefaler jeg små grupper, slik at det ikke blir mye venting på barna.

Jeg har hatt flere timer med eget opplegg. Flere leker i forhold til undervisning tenkte jeg å komme med i eget innlegg.

//google
Denne uken har gått veldig bra. Jeg er glad for at jeg har fått muligheten til å prøve meg ut som lærer. Det har vært en positiv opplevelse og gått bedre enn forventet. Jeg anbefaler absolutt andre til å gjøre det samme. Barna kommer til å elske deg som lærer!

Jeg skulle egentlig ha egne bilder med, men fikk ikke riktig format så det får jeg vise senere!

1 kommentar:

  1. Hei Susann :)
    Så utrolig gøy at du har fått- og tatt ansvar for planlegging og gjennomføring av skoletimer. Synes det var veldig kreativt å lage bingo basert på glosene... forstår godt at barna synes det var gøy :)

    Hyggelig å lese at denne erfaringen har vært positiv, og at det har gått så bra!!! (ps. flott at du bruker kilde på bildene dine!)

    Lykke til videre :))

    SvarSlett