tirsdag 20. desember 2011

Konfliktsituasjoner

Gjennom en skoledag kan det oppstå flere konflikter, både små og store. Ved arbeid i skole, får du nye opplevelser og erfaringer for hver gang. Konfliktsituasjoner har ulike løsningsmetoder fordi de situasjoner du kommer opp i er aldri de samme. Når du løser konflikter må du ta betraktninger for hva som skjer, hvordan det skjer og hvorfor det skjer. Det finnes aldri en riktig konflikthåndtering. Det viktigste er at man finner de beste løsningene sine der og da, og tar lære fra hvordan konflikten utvikler seg. Konflikthåndtering kan være krevende, derfor er det viktig med gode refleksjoner over situasjoner, der du ser hva som kan forbedres og gjøres annerledes.

Det er viktig at jeg hjelper barna til å lese konflikter slik at barna ikke skal føle det vanskelig og føle utrygghet. Jeg skal være med å skape et godt arbeidsmiljø, derfor er det viktig at jeg hjelper barna til å finne løsninger på konflikter.
//google
I praksis har jeg opplevd flere konfliktsituasjoner, som har gitt meg spennende utfordringer. For eksempel: Det var en jentegjeng som samlet blader. Noen jenter hadde planer om å hoppe i bladene etterpå. Det var også jentene som startet aktiviteten. Dette ble selvfølgelig de andre jentene lei seg for. Jeg fikk først vite dette av noen jenter som kom til meg. For å få oversikt over situasjonen spurte jeg hva som hadde skjedd og hvordan det skjedde. Det gjorde det lettere for meg å finne løsning på konflikten. 

Ved å løse konflikten fikk jeg først og fremst alle til å snakke en og en. Det som er problem med en jentegjeng er at det er mange og alle skal få sagt sitt og sine meninger. Noen av jentene begynte å gråte fordi de hadde brukt mye arbeid i å samle opp bladene. Dette ga mye uro til situasjonen. Jeg brukte tid på de som gråt ved å fortelle dem at det var unødvendig å bli uvenner for en så liten ting. Her mener jeg at jeg burde brukt tid på å få løst konflikten, før jeg begynte å snakke med jentene som gråt. Jeg tror jeg kunne spart følelser hvis jeg hadde funnet løsningsmetoder på konflikten Ved at jeg tar utgangspunkt å hjelpe alle på en gang skaper jeg mer uro og utrygghet. Til neste gang må jeg tenke nøyere i gjennom hvordan jeg skal få tilfredsstilt alle sine synspunkter uten at noen skal bli veldig lei seg. Konflikten løste jeg til slutt med at ingen fikk holde på med de bladene de hadde samlet opp. Jentene fikk heller dele seg, og begynne på nytt med å samle opp blader. Dette rettet barna seg etter, og gikk å lekte igjen.

//google

En konfliktsituasjon oppstod da noen gutter spilte fotball. To gutter kranglet over om det var scoring i kampen. Guttene ble veldig veldig sure på hverandre, som bidro til at de sa stygge ting til hverandre. En av guttene ble veldig lei seg. Når jeg skulle snakke med han, var han redd for at jeg skulle kjefte på han. Her ser jeg at burde blant annet hatt kanskje et annet kroppspråk, men også at jeg er tydelig på grensesetting. Jeg burde vært tydeligere ved å si ifra til begge om at vi ikke akseptere dårlig språk. Det ville gitt klare beskjeder som ikke skaper forvirring eller utrygghet hos barna. Jeg tror en faktor om at jeg var usikker på hvordan jeg skulle håndtere konflikten, gjorde også til at barna ble mer utrygg på meg som rollemodell. Jeg må bli sikrere på min rolle som rollemodell, der jeg tør å sette grenser for rett og galt.

//weheartit
Jeg er inspektør i storefri hver tirsdag. En gang opplevde jeg en slåsskamp. Der var jeg eneste vitne, og som måtte gripe inn. Jeg grep inn med å skille guttene fra hverandre. Han ene stakk da av. Allerede her ser jeg nå at jeg burde gjort noe annerledes. Som instinkt løp jeg altså etter han for å få vite hva som hadde skjedd og hvorfor dette foregikk. Jeg ser nå at dette var en dårlig måte å løse det på. Barnet fikk antageligvis en opplevelse av redsel overfor meg, siden en voksen kommer løpende etter ham. Etterhvert hadde han kommet seg tilbake til skolegården igjen, der det igjen hadde startet en slåsskamp. Igjen skilte jeg de fra hverandre, men denne gangen gikk jeg for å hente en annen voksen fordi jeg forstod at dette er noe jeg ikke klarer å gjøre helt selv. Etter at jeg fikk vite bakgrunnen for slåsskampen  fikk jeg en bedre forståelse. Den andre voksne fikk heldigvis tatt med den ene gutten å snakket med han, mens jeg pratet med den andre gutten. Vi fikk begge syn på hva som hadde skjedd i situasjonen, mens det var kontaktlærer som fikk ryddet opp i hele konflikten.

Jeg ser i denne situasjonen at jeg kunne handlet annerledes. Det som gjorde at jeg ble såkalt "handlingslammet" var fordi det var en helt ny opplevelse som jeg aldri har kommet opp i før. Som ungdom har aldri jeg tatt del i å løse en slik situasjon på egenhånd. Likevel i dette tilfellet er det heller ikke riktig for meg, som kun lærling, å ta alt i mine egne hender. Men dette er absolutt en konfliktsituasjon som jeg tok mye læring av til senere situasjoner.

Under spising ved SFO var det en gutt som satt med lue på inne. Jeg ba han ta av lua. Først hørte han ikke på hva jeg sa, men jeg var tydelig på at det ikke var akseptabelt å ha på lue inne. Da tok han den av seg. I slike situasjoner er det viktig at man er en tydelige rollemodell og tar initiativ å korrigere på uønsket atferd. Det kan være lett i noen situasjoner å ignorere slike ting, men det er viktig at man tydeliggjør forventningene til barnas væremåte/adferd.

Dette er noen av konfliktsituasjonene jeg har opplevd i praksis. Det som jeg syns er spennende med konflikter er å se forbedringer med egne løsningsmetoder. Jeg syns det er gøy å se på hva man kan forbedre og gjøre annerledes til neste gang. Dette gjør at man blir enda bedre i konflikthåndteringer som bidrar til bedre mestring etter hvert som man får erfaringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar