tirsdag 20. desember 2011

Nå er det jul, IGJEN!

Nå har snøen kommet, som lenge har vært etterspurt, i håp om at det blir jul i år å. På skolen har de noen juletradisjoner og kulturaktiviteter som gjentas hvert år. Blant annet så bruker de julekalender hvert år, der barna kjøper inn til gaver som skal deles ut for hver dag i desember. Det er litt ulikt for hvordan lærerne styrer dette. Noen velger også å ha fortellinger på begynnelsen av dagen eller som min klasse gjorde; så på julekalender på prosjektor. Dette er veldig morsomt for barna, som bidrar til et godt fellesskap i klassen til jul.

//google
Jeg har fått vært med på å gå rundt juletre, der vi sang, danset og hoppet til julesanger. Hvert år, setter de opp juletre i vestibylen som pynter opp for jul. Dette var veldig koselig, som skaper julestemning hos barna. Det er fint at man kan gjøre noe felles før jul; en fin avslutning før ferie. Barna syns det er gøy, fordi man kan se gleden hos dem og hvor mye de gleder seg for juleferie.

//google
Skolen pleier å sette av en kosedag for barna, der det bare er hygge og kos siste skoledag. Der blir det sett film, har ulike leker og aktiviteter og godtespising blant annet.

Noe som jeg ikke har fått vært med på dessverre med barna, er juleverksted. Der pleier det å være masse forskjellig man kan finne på, blant annet lage julekort, julepynt osv. Jeg skulle ønske og likt å vært med på dette, men det får bli en annen gang.

//google
Det pleier også være juleforestillinger, som barna har vært med å lage. Dette vises fram for foreldre, søsken, besteforeldre og andre som ønsker og komme å se. Jeg har ikke fått sett forestillingene, men de har i senere tid vist meg noe av det de har gjort. Jeg syns det er kjempe gøy å få være en del av dette. Barna er kjempe flinke. Det er så gøy å se at de koser seg og smiler.

Jeg var så heldig å få være med på den fine juleavslutningen med barna. Vi så på julekalender som barna var veldig engasjert i. Man ser at det er fint å ha en liten samling før skolestart. Barna danset rundt juletreet, der det var masse sang og dans. Dette var kjempe gøy å være med på. På slutten av skoledagen var det kosetime. Alle satt rundt et stort bord, der det ble delt på godteri barn i mellom. Jeg syntes dette var fantastisk. Det er fasinerende at barn som er så unge klarer å dele uten at det blir konflikter.Det viser at barna har respekt for hverandre og at alle blir inkludert.

Siste dag på praksis var i dag. Det har allerede gått ett halvt år i praksis, eller så godt som. Det har vært utrolig koselig, spennende og utfordrende å følge med smårollingene. Jeg ser fram til et nytt halvår med flere fine tider og nye utfordringer å se fram til. Takk for at jeg får ta del i barnas skolegang med å lage egne undervisningstimer! Takk for barna som er så koselige og søte med meg! Takk for fine stunder!

//google

1 kommentar:

  1. Så flott innlegg du skrev angående jul og fra juletradisjoner på din skole. Du er en god formidler og har emd gode bilder som gjør lesingen til en positiv lese stund.

    SvarSlett