fredag 13. januar 2012

Du, jeg og niqab

For en uke siden ble jeg kjent med teksten: Du, jeg og niqab. Det er en tekst der du får innsikt i hvordan livet til muslimske kvinner er. Jeg fikk ta del i Aisha Shezadi sitt liv. Hun tar opp spørsmål som trigger både interesse og refleksjon. "Tør du se meg? Kan du se meg?" Dette er få av mange spørsmål som hun stiller. Teksten hennes hjelper meg og sikkert andre(?) å få bedre forståelse av muslimenes liv og hvordan de opplever å være muslim i Norge.



Niqab, for de som ikke skjønte det

Men hva er niqab tenker du? Niqab er tildekningplagg for muslimer der bare øynene er synlig. Er det noen som egentlig vet hvordan det oppleves å gå med niqab? Denne boka gir i hvert fall mange nye synspunkter som har fått meg til å tenke. Jeg tror ikke alle vet like mye om akkurat dette tema. Spesielt for meg som tenker å jobbe innenfor helsesektoren er dette et veldig interessant tema. Som både praksiselev, senere lærling og ferdigutdannet, er det nødvendig for meg å få innsikt i muslimens liv. Dere lurer kanskje på hva som er så viktig med at jeg har kunnskap om dette? Kunnskapen er viktig for meg for å få bedre forståelse og kan gi en bedre hjelp ved at jeg kan gi bedre tilrettelegging; Tilrettelegging, som vil si at forholdene for hvordan muslimer lever skal bli tatt hensyn til for at de skal trives best mulig.

Dette ble faktisk tatt opp når vi fikk besøk to dager senere av Aisha Shezadi. Hun kom på besøk for å fortelle litt om boka og fortelle om hennes liv som muslim. Møte med Aisha var veldig interessant. Som jeg sa, ønsket hun at vi skulle skape en liten diskusjon over hva vi(barn- og ungdomarbeidere) trenger å gjøre for tilrettelegging og for mer åpenhet. Det er veldig vanskelig å vite hva som er "best" tilrettelegging, men jeg tror det viktigste er å lytte til deres behov og ønsker, som vi kaller på helsespråket brukermedvirkning.

Jeg vil bare oppsummere å si takk for besøket og at du, Aisha, delte ditt liv og egne erfaringer. Det var et hyggelig besøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar