torsdag 19. januar 2012

Eventyr Quiz

Som jeg sa i går, skulle jeg ha undervisningstime i norsk med barna der de skulle få ha quiz. De har nemlig om eventyr på skolen for tiden, derfor tenkte jeg det var perfekt med quiz for å teste kunnskapen deres. Barna fikk lov til å bruke boka til hjelp, men brukte også spørsmål som ikke stod der, men som de kanskje har hørt om andre steder fra ulike eventyr. 


Undervisningstimen var veldig vellykket. Barna syns det var gøy, ut ifra hva jeg observerte. De var aktive med å svare når vi skulle ta oppsummering til slutt. Det var veldig gøy å se! Det at flere av barna fikk alt riktig var kjempe gøy både for meg og dem. Quizen hadde litt utfordring også. Ved å finne svar i boka, kan være noen ganger litt kjedelig, men alle klarte til slutt å finne svarene i boka. Hvis det var spørsmål barna stod fast på, skulle de bare gå videre og gå tilbake etterpå. Jeg så fort at det var litt varierende over hvor fort det gikk med å svare på spørsmålene, men de som ble ferdig spilte spill i mens. 


Jeg anbefaler absolutt quiz for barna. Det er både gøy og motiverende for barna, ved at det ikke er samme læring hele tiden. Så godt tips til dere som ønsker å gjøre noe i praksis. Bare husk på at det er tilrettelagt for alder. 


Her er spørsmålene jeg brukte: 
                        
                        1. Hva står H.C. Andersen for?
                         2. Skriv minst 4 eventyrregler.
                        3. Hvem skrev eventyret Hans og Grete?
                                                4.  Hva heter eventyrsamlingen til Asbjørnsen og Moe?
                        5.  Det viktigste for brødrene Grimm var ikke å skrive eventyrbøker for barn. Hva var de mest opptatt av?
                        6. Hvem hadde en stemor som spurte: “Speil, speil på veggen der – hvem er vakrest i landet her?”
o   Snehvit
o   Snødronningen
o   Askepott
7. Hva heter H. C Andersens eventyr der hovedpersonen bytter bort sin stemme mot to ben, istedenfor hennes halefinne?
o   Snehvit
o   Cruella Devil
o   Den lille havfruen
8. Hva heter prinsessen som stikker seg på en stein og faller i en hundre år lang søvn?
9.  Hvem kappåt med trollet?
10. Hvem mister sin sko av glass når hun flykter fra ballet på kongens slott?
      o   Rødhette
      o   Askepott
      o   Tommeliten
     11. Hva heter H. C Andersens triste eventyr om en jente som fryser i hjel på nyttårsaften?
     12. Når den stygge andungen vokser opp, oppdager den til slutt at den ikke er en and, men en?
     13.  Hvem har skrevet prinsessen på erten?
     14.   Hva blir kalt de magiske tall? 

Dette bildet har jeg lagd med barna i praksis. De hadde i oppgave i Kunst og Håndverk å lage dette maleriet. Det ble utrolig fine bilder alle sammen, på forskjellig måter fordi det var ingen like. Vil bare si at de barna er utrolig heldig som har god lærer. Hun er veldig flink på dette emne med tegning og maling. Barna er utrolig flinke til å tegne, og jeg tror det også har noe med hennes ferdigheter i forhold til faget. 



1 kommentar:

  1. En flott time du hadde her. Du imponerer meg med at du er villig til å påta deg slike timer og at du forbereder deg så godt. Denne quizen kan vi ta med klassen. Flott jobbet :)

    SvarSlett