torsdag 2. februar 2012

Bok kan brukes til mye

Et nytt prosjekt har avsluttet. Denne gang var det tverrfaglig prosjekt i norsk og helsefag(yrkesutøvelse). Oppgaven som ble gitt var basert på ulike temaer: kjærlighet, vennskap, mobbing, glede. Ut ifra en av disse temaene, skulle man velge bok. Boken skulle vi ta som utgangspunkt til å lage en aktivitet som er tilpasset for en barnegruppe i bestemt alder.

//google
Tema som jeg valgte under prosjektet var mobbing. Hvorfor? Grunnen til dette var rett og slett fordi det er et viktig tema å ta opp. Hver sjette elev i Norge fram til 12-årsalderen har vært utsatt for mobbing. Mobbing kan være fysisk, psykisk eller sosial, som kan føre til helseplager. Det er viktig med forebygging, derfor syns jeg bok kan være god på illustrere fram tema til barna. Jeg mener det er viktig å ta opp tema med barna allerede i tidlig alder slik at de får kunnskap om at mobbing er noe som er uakseptabelt. Det er viktig med åpenhet rundt dette tema. For lite kunnskap kan gi barn den tro på at dette er greit. Det er ikke det vi ønsker og oppnå, er det?

Jeg har valgt aldergruppen 9 år, grunner av at jeg har de selv i praksis. Ved at jeg har mer kunnskap om aldersgruppen, vil det bli lettere å ta opp dette tema, som fra før av er vanskelig å snakke om. Andre grunner for valget mitt er at barn i denne alderen liker å lese mye bøker, som forbedrer konsentrasjon, leseforståelse, ordforråd osv. De liker mye rollespill, derfor ønsket jeg å ta med det i læringen. Rollespill kan få fram barns tanker og følelser, som gjør at jeg kan få bedre forståelse av barnas behov for tilrettelegging. Barna er veldig aktive, så jeg hadde også ønske om å snakke med barna i smågrupper. Hvorfor smågrupper? Fordi det skal bli lettere for barna å snakke om tema. Det kan være skummelt å snakke i stor klasse, ved at man har opplevd det selv, men ved at det utpeker personer tydeligere i større klasse. Mobbing er veldig relevant for fjerdeklassinger fordi i denne alderen skjer det mye konflikter.

//weheartit
"Bølgebiter" skrevet av Hilde Hagerup, valgte jeg under bok prosjektet. Den handler om Anna. Hun ser på seg selv som stygg med bollenese, regulering og briller.I forhold til sin bestevenn, Emma, som er den peneste i klassen, med langt blondt hår og "tomatpupper", får ikke Anna mye oppmerksomhet.

De tre guttene, Anders, Frank og Morten, er mye sammen med jentene. En dag Emma blir syk, er Anna alene med guttene. Emma og Anna har tidligere trodd Anders likte Anna, men som absolutt ikke var saken. Anders og de to andre guttene, mobbet Anna, for både klær og utseende, den dagen. Dette skapte konflikter for bestevennene når Emma kommer tilbake på skolen. Anna får blant annet rykte på seg at hun er sammen med den nye gutten i klassen, Petter. Han blir mobbet fra første dag, der de tre guttene, Anders, Frank og Morten, plager han.

Boka er veldig relevant til tema, der vi får se ulike eksempler på mobbing og som kan få barna til å innse andre sider de ikke hadde tenkt over før. Jeg syns det er spesielt en del i boka, som jeg syns setter en liten tankevekker. Petter, dør nemlig i boka. Moren kommer på besøk dagen før begravelsen, der hun takker klassen for at de har vært så hyggelig mot han. Dette sa hun med bakgrunn av at Petter hadde blitt mer glad etter de flyttet. Med dette eksempel tror jeg gjør at barna reflekterer rundt tema om mobbing.


Her er aktivitetsplan, som krevdes av oss å lage.

Mobbing
Mål
- Barna skal få kunnskaper, holdninger og ferdigheter til mobbing.
Rammefaktorer
Antall barn: 23

Antall voksne: 2 - trenger en voksen ekstra når vi har gruppesamtaler og ved rollespill

Aktivitetets sted:

Klasserom - ved lesing og rollespill
Grupperom - til samtaler om mobbing

Tidspunkt: Jeg skal bruke omtrent 20 minutter på lesing hver dag, ved å lese et kapittel. Dette bruker vi to uker på. Etterpå vil jeg bruke tema i boka, mobbing, til å snakke i smågrupper. Dette vil jeg bruke to skoletimer på. Vi skal også ha et rollespill som vi kommer til å bruke 3 skoletimer.

Hjelpemidler: Bok- Bølgebiter av Hilde Hagerup



Deltagerforutsetning
Erik Homburger Erikson er kjent for sin teori om personlighetsutvikling. Han beskriver dette i åtte faser, som forklarer ulike aldre om utviklingspsykologien. Derfor vil jeg ta for meg fasen om arbeidsevne eller mindreverdighet fra 6-12 år, siden jeg jobber med fjerdeklasse, fra 8-9 år.

Arbeidsevne eller mindreverdighet
Venner blir nå viktigere, når barna begynner på skolen. Barnet vil i stadig større grad bli kritisk til egne evner og prestasjoner og det vil sammenligne seg med andre barn. Barnet trenger anerkjennelse og positive tilbakemeldinger for å få tro på egne prestasjoner. Det er viktig at barnet får oppgaver som han/hun har forutsetninger for å mestre. Hvordan omgivelsene reagerer på det barnet gjør, er avgjørende for om man opplever seg selv som dyktig og kompetent eller om man får en følelse av og ikke strekke til. Opplevelse av og ikke å strekke til kan føre til at barnet føler mindreverd. Det er viktig å styrke barnets sterke sider slik at han eller hun kan utvikle arbeidsevne og tro på seg selv. “

Fokuset på mobbing er bevisst for forebygging. I denne alderen har hver sjette elev opplevd mobbing fram til 12 årsalderen. Det er veldig viktig for barn i denne alderen med venner. De er opptatt av å bli akseptert og sammenligner seg med andre. Ved å ha mobbing ønsker jeg at de skal lære om hvordan barna skal behandle andre. De vil få kunnskap om hvorfor mobbing er uakseptabel og hvordan man unngår mobbing.
Barn i 9 årsalder begynner å se og forstå konsekvensene av egne handlinger. Det gjør at de klarer løse egne konflikter i de fleste tilfeller. Aktiviteten min bevisstgjør sosial kompetanse, slik at de vet hvordan de skal samhandle med andre mennesker. Når barna vet hvordan de skal være mot andre, er det lettere å se egne feil. Da vet barna hva som er galt å gjøre. Mestring er viktig for barna. Hovedfokuset mitt er forebygging mot mobbing. Ved at barna får kunnskap om hvordan man skal samhandle med andre, er det lettere for å utfolde seg i fellesskapet, som kan bidra til mestring. Når man utfolder seg og får støtte fra fellesskapet blir man tryggere på seg selv og egne ferdigheter. De kan oppleve mestring i rollespille ved at de takler de ulike rollene eller de klarer å komme med forslag til hva vi kan gjøre for å forebygge mot mobbing.
Barna kan øve lenge på en aktivitet å få det til eller bli bedre. Gjennom rollespill mestrer de bedre utfoldelse og ulike roller. Roller er viktig for å vite de ulike forventningene man har. Ved rollespill om mobbing vil barna dermed få bedre forståelse av de ulike partene som deltar i mobbing. De er som oftest flinke til å inkludere andre barn, men noen faller utenfor. Ved at vi snakker om dette i klassen, vil kanskje flere bli tatt med i lek og få akseptelse fra andre. Mange barn blir inspirert av tv-program. Dette får de vist gjennom rollespillet. Det som skjer på TV kan ha en virkning på hvordan barna spiller de ulike rollene.
Hva

Jeg skal ha lesing med boka Bølgebiter, som foregår hver dag i 20 minutter. Dette vil foregå over 2 uker.
Etter boka er ferdiglest skal jeg dele klassen opp i smågrupper der vi snakker om temaet.
Jeg vil også at barna skal ha et rollespill.
Hvordan

Starten av hver skoletime skal jeg bruke tiden på å lese boka, Bølgebiter, i 20 minutter.
Etter 2 ukersperiode når boka er ferdiglest, vil jeg dele klassen i smågrupper, rene gutte- og jentegrupper. Jeg vil ta dem ut i egne grupperom. Når jeg har gruppesamtaler om mobbing vil jeg ha en vikar som har fag med resten av klassen.
Gruppesamtale:
Ja, nå har vi lest Bølgebiter. Hva syns dere om boka? Hva mener dere det handlet om?
 Et viktig tema som blir tatt opp er mobbing? Dere hørte eksempel på hva mobbing var i boka, husker dere det? Har dere noen andre forslag hvordan mobbing foregår?
Hvordan tror du det oppleves å bli mobbet?
-          Ubehagelig
-          Flaut
-          Sårende
-          Krenkende
Hvordan tror dere det er på mobberens side da?
-          Usikker over seg selv. Bruker andre som unnskyldning.
-          Slem. Sårer andre fysisk og psykisk. Fysisk som kan være bruk av vold. Det fysiske og verbale, som vil si å bruke ord for å såre, vil påvirke det psykiske, altså det vi tenker og hvordan vi har det med oss selv.
-          Bedre selvtillit av å more seg over andre
-          Har mot. Tør å såre andre.
Er det noen som har opplevd mobbing, at du har blitt det eller andre? Dere må ikke si om dere selv har blitt mobbet, men dere kan hjelpe til å komme med forslag hva vi skal gjøre for å få bort mobbing. Har dere noen forslag?
-          Behandle hverandre godt
-          Smile til hverandre
-          Inkludere
-          Hjelpe andre
-          Rose andre
-          Støtte dem som blir mobbet
-          Si ifra hvis noen blir mobbet
-          Snakke om temaet
-          Skape åpenhet om det
Tror dere det er noe dere kan klare å bringe videre til andre?
Dere har vært veldig flinke til å være med i samtalen. Det er et vanskelig tema å snakke om, og dere burde være stolte over dere selv ved at dere kan være med på å gjøre noe mot mobbing.
Rollespill: I dag skal vi ha om rollespill som handler om mobbing. Jeg har delt dere opp i grupper, der dere skal få ulike situasjoner som dere skal dramatisere foran klassen. Dette er ikke noe farlig, men det er for at dere skal forstå bedre hva dere kan gjøre i de ulike situasjonene. Det er for å hjelpe dere hvis dette skjer.
Ulike situasjoner
·         En blir mobbet. Mobberen sier mye stygge ord til mobbeofferet. Det er flere som står rundt og ser på, men gjør ingenting. Er dette en riktig måte?
·         En blir mobbet. Mobberen bruker vold på mobbeofferet. Flere står rundt og heier. Er dette en god måte å være på?
·         En blir mobbet. Mobberen sier stygge ting til mobbeofferet. De andre barna ber mobberen om å slutte og støtter mobbeofferet. En går til en voksen i sier fra hva som skjer. Vil dere si dette er en bra måte å løse konflikten på?
·         En blir mobbet. Mobberen bruker mange stygge ord til mobbeofferet. Mobbeofferet står opp for seg selv og er frekk tilbake. Hva ville du gjort her?
Bra, dere har vært veldig flinke. Dere er kjempe flinke skuespillere, og ikke minst er dere flinke å komme med gode løsninger.
Hvorfor
Jeg har valgt mobbing som tema. Grunnen til dette er rett og slett for de det er et viktig tema å ta opp. Hver sjette elev i Norge fram til 12-årsalderen har vært utsatt for mobbing. Mobbing kan være fysisk, psykisk eller sosial, som kan føre til helseplager. Det er viktig med forebygging, derfor syns jeg bok kan være god på illustrere fram tema til barna. Jeg mener det er viktig å ta opp tema med barna allerede i tidlig alder slik at de får kunnskap om at mobbing er feil og noe vi ikke aksepterer.
Hvordan jeg tolker tema mobbing? Jeg mener mobbing handler om at det er personer som plager en over lang tid. Jeg mener at det burde skapes mer åpenhet om tema. For lite kunnskap kan gi barn tro om at dette er greit. Det er ikke dette vi ønsker å oppnå. Derfor ønsker jeg ved å lese boka at barna får mer forståelse av hvordan det foregår.
Mobbing handler mye om sosial kompetanse for eksempel mobbeofferet vil kanskje ikke ha mye selvhevdelse, tør ikke å stå for seg selv og sine meninger. Mobberen har ikke kunnskap om hvordan han/hun skal fungere med andre og hvordan man skal behandle andre. Sosial kompetanse er noe vi må lære og som vi utvikler gjennom hele livet. Det handler om å samhandle positivt med andre mennesker. Derfor er det viktig at vi lærer barna at mobbing er noe som ikke er riktig og viser ingen respekt for noen, ikke engang for seg selv. Siden det er ulike sosiale situasjoner må man ha ulik sosial kompetanse. Derfor tenker jeg at smågrupper der man snakker om tema og bruker rollespill/dukkespill, vil gjøre at man får et bedre syn på det og får flere som kanskje sliter med problemet til å snakke. Det gjør at man kan skape en fellesfølelse og at det er flere som er i samme situasjon. 
Når jeg har rollespill om mobbing er det med fokus i ulike situasjoner som kunne skje og da snakke om i klassen hva vi kunne gjøre for å løse konflikten i den situasjonen. Da får barna bedre nærhet til tema og vil lettere få forståelse ved å se. Barn bruker ofte egne opplevelser og erfaringer i rollespill. Derfor kan det være lettere å se hvordan barna tenker også.
Lesing er med på å forbedre konsentrasjonen, kreativiteten og fantasien. Ved at de hører ulike fortellinger får de mer kunnskap om ting som de lurer på, gjennom generell kunnskap. Konsentrasjonen blir skjerpet ved at barna må klare å fokusere på historien for å få sammenheng av hele boka. Bøker er viktig for språkutviklingen. Ved stimulering av språk får de et større ordforråd med nye begreper. De får innblikk av hva mennesker tenker. Det gjør at barna får bedre forståelse og kan gi bedre empati som er nødvendig for den sosiale kompetansen. De blir bevisstgjort på det som kan skje med mobbing og hva man kan gjøre for å forebygge.
Når jeg snakker om mobbing, tror jeg det vil bli enklere for barna å gjøre endringer på hvordan man behandler andre. De får en forståelse av mobberen og mobbeofferet sin side, som gjør at det er lettere for de utenfor også hjelpe til. Ved at de vet hvordan de skal opptre i disse situasjonene, får vi også situasjonene raskt bort slik at det ikke er fokuset.
Jeg har valgt smågrupper for at alle skal bli sett og skal få mulighet til å snakke. Dette tema kan være sårt, spesielt for de som har opplevd det eller opplever det. Ved å ha små grupper vil det bli lettere å snakke ved at det blir mer fokus og tid på hver enkelt. Med dette tema som er så alvorlig, er det viktig at barn får en forståelse. Jeg ønsker at ved å snakke om mobbing, vil barna behandle hverandre bedre og hjelpe til med å forebygge. Det skal være med på å bidra at alle føler seg verdifulle og akseptert.
Hvem

Jeg er den som har lesetimen. Når vi har gruppesamtaler, trenger jeg en som passer på resten av klassen. Dette vil være læreren som har time med barna i mens. Under rollespill skal jeg gå rundt å hjelpe barna hvordan de skal utføre rollespillet. Da ønsker jeg også en ekstra person som hjelper til.
Evaluering
Har de lært noe om mobbing? Hva har de lært?
Vet de hvordan de skal opptre mot andre barn?
Deltok alle sammen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Forstod alle sammen handlingen av boka? Hvorfor/hvorfor ikke? Forstod alle hvorfor det er viktig med forebygging av mobbing? Hvorfor/Hvorfor ikke?



Dette prosjektet har vært kjempe gøy å jobbe med. Jeg syns det har vært interessant å se hvordan man kan bruke litteratur med barn annet enn bare lesing. Som jeg har sagt, har jeg brukt litteratur til rollespill og samtaler. Det går for eksempel også å få ungdommer til å lage film, som en av de andre elevene har foreslått, eller lage en lek osv. Om jeg ville hatt min aktivitet i praksis, er jeg litt usikker på. Jeg føler, når jeg velger et tema som mobbing, der jeg er så ung som jeg er, at dette vil bli litt for tidlig å framstille i praksis. Hvis jeg hadde mer erfaring og kunnskap, ville jeg absolutt tenkt over å utføre aktiviteten. Det kan være en tanke å snakke med praksislærer å få i gang dette prosjektet. Likevel vil det kanskje bli litt vanskelig i forhold til at de må følge en læreplan. Jeg syns absolutt dette var et vellykket prosjekt og jeg kunne faktisk tenke meg å gjøre dette flere ganger.

2 kommentarer:

  1. Du har gitt en svært fyldig og god fremstilling av temaet i boken. Og som du skriver, dette er viktig å snakke med barn om. Flott at du beskriver så tydelig hvordan du vil gjøre aktiviteten. Du skriver forslag til rollespillene og da blir oppgaven din troverdig. Skolen er forpliktet til å ta opp tema mobbing. Alle skoler i Norge skal ha et program for håndtering og forebygging av mobbing. Så dette kan du gjerne ta opp på praksis. Lykke til :)

    SvarSlett
  2. Du forteller fra boken på en lettfatlig og god måte som gjør et jeg får lyst til å lese boken og formidle den til aktuelle barn. Dette er jo også et tema vi har om i vårt tverrfaglige prosjekt og som er veldig relevant i skolen i dag.

    SvarSlett