tirsdag 20. mars 2012

Påskeverksted

Ja, nå er det ikke mer enn to uker til påskeferien, derfor var det påskeverksted på SFO i dag, som kommer til å være neste uke også. Jeg hadde som oppgave i dag å ha en liten påskeaktivitet med barna. De fikk bli med på å lage en påskehare. Skulle gjerne hatt med bilde, men glemte å få tatt, men det får jeg ta bilde av til neste uke. Det var i hvert fall veldig vellykket. For barna så det ut som de trivdes veldig. Vi brukte perler og messingtråd til å forme til en påskehare, med sløyfe til de som ønsket det. Jeg illustrerte og forklarte hva de skulle gjøre, men de klarte omtrent alt selv.

Denne aktiviteten er god for det sosiale. Jeg fikk ansvar over seks barn, der vi satt og holdt på i mens det ble prating. Med slike aktiviteter bidrar det til trivsel ved at man har det hyggelig med andre og gjør noe sammen. Barn syns det ofte er gøy med type kunst og håndverkaktiviteter. De får utfordringer som gir dem mulighet til å mestre som er bidrar til god selvfølelse, selvtillit og trivsel. Denne øvelsen bidrar også til motorisk utvikling. Det var små perler som skulle på messingtråd og som skulle tvinnes rundt, som krevde at barna hadde finmotorikken inne.

Jeg syns det var kjempe gøy å få ansvar for aktiviteten med barna og jeg gleder meg til ny gruppe neste uke. Bilder kommer altså da neste uke.

1 kommentar:

  1. Ser frem til bildene av resultatet av påskeaktivitetene og fra gjennomføringen av aktivitetene. Kommer i påske stemning bare ved å lese hvor engasjerte barna er. Og enig i at dette er aktivitet som gir god sosial læring. Kanskje du kommer på flere gode grunner for at det er positivt å gjøre slike aktiviteter. Tenker at dette også har med tradisjon å gjøre. Det har du også kanskje snakket med barna om. Lykke til med aktiviteter neste tirsdag.

    SvarSlett