onsdag 25. april 2012

Påskeharen ble borte

Hei dere. Nå er påsken over. Sist var det planlagt at jeg skulle ha samme aktivitet med barna, altså lage påskehare, men det ble endringer i planene. Istedenfor kom foreldre på påskelunsj som var noe nytt. Det var hyggelig å møte på foreldrene og se hvordan forhold barna har til foreldrene sine.




Uansett jeg hadde en time i norsk denne dagen. Jeg fikk i oppgave å lære barna om vårens tegn. Da fikk jeg et ark der det stod fakta om våren og vårens kjennetegn og ark med spørsmål som jeg skulle lære dem. Først snakket jeg generelt om våren der jeg stilte spørsmål som: Liker dere våren? Hvorfor/Hvorfor ikke? Hva pleier dere å gjøre om våren? Dette gjorde jeg for å få en liten introduksjon for å se hva barna kan fra før av. Her så jeg at barna hadde kunnskap for eksempel visste de at blomster begynte å blomstre og det kommer blader på trærne. Gjennom at barna får snakket om det først blir det lettere å snakket om stoffet, fordi da er det tatt utgangspunktet i at barna kan noe fra før av, men får utfordring som bidrar til mestring.

Her er en trivselsleder. Dette er noe de har hver tirsdag som tiltak til at det skjer aktiviteter i friminuttene. De eldre for ansvar å arrangere og sette fram. Voksne er tilstede for å hjelpe å organisere hvis det er vanskelig med å lage lag for eksempel. Jeg syns det er et kjempe bra tiltak fordi dette forebygger mobbing og skaper vennskap. Ved at eldre, som er de som oftest mobber, arrangerer samhandler de med yngre også som skaper vennskap. Når man skaper vennskap bidrar det til forebygging av mobbing ved at barna kjenner hverandre og bryr seg om hverandre. 



Jeg skulle gå gjennom faktaarket. De fikk valg om de ville lese det høyt eller inni seg, der det ble stemt med høylesing. Dette er en form for brukermedvirkning slik at barna får bli med i bestemme hvordan de ønsker sin egen læring. Barna var aktive med å lese som viser at det er bygd et trygt miljø i klasserommet der alle bidrar til utfoldelse. Det bidrar til et godt læringsmiljø der alle kan bidra til sosial læring, som vil si at barna lærer fra hverandre.

Etterpå fikk barna tid til å svare på spørsmål fra det vi akkurat hadde lest, mens jeg gikk rundt å hjalp. De var flinke til å ha arbeidsro i timen, slik at det ikke ble mye støynivå. Med høyt støynivå blir det dårligere konsentrasjon og vanskeligere forutsetninger for å jobbe. Så arbeidsro er viktig for bedre læring hos barna som bidrar til utvikling. Det jeg ser når de jobber med fakta og spørsmål er at noen ikke har tålmodighet til å lese som ender opp at de trenger hjelp med å finne svarene. Når dette skjer, gir jeg dem ikke svarene, men sier at de skal lese. Likevel viser jeg dem hvor de skal lese for å finne det.

Til slutt var det gjennomgåing av spørsmålsarket der alle var like aktive som under lesingen. Når barna er aktive blir også lærerrollen mer morsom og man opplever motivasjon til å ha time.

1 kommentar:

  1. Du viser engasjement i det arbeidet du gjør og helt enig med deg at aktive elever gjør en mer motivert. Jeg får også god innblikk i det arbeidet du gjør på skolen.

    SvarSlett